woensdag 15 mei 2013

Offertecultuur stoppen!

Kunnen jullie een offerte maken? Natuurlijk maar wel graag een aantal kaders kenbaar maken.....
Steeds meer bedrijven gaan shoppen. Dit brengt het huidige economisch klimaat met zich mee. Een offerte uitbrengen betekent vaak veel werk. In ons geval: intake, brainstorm, locatie check, entertainment uitwerken, offerte schrijven; kortom een totaal plaatje moet goed overgebracht worden.

Ondernemers beseffen wat het met zich meebrengt, medewerkers van grotere bedrijven zijn er vaak nog niet aan gewend dat dit voor een bedrijf veel uren en dus geld kost.
Het gemak waarmee de offerte gevraagd wordt om daarna nog 3x te laten aanpassen en dan zonder gene van tafel geveegd wordt, zelfs als het geheel conform de kaders is, is schrikbarend.
Natuurlijk win je hier en verlies je daar, dat is all in the game en hoort bij ondernemen maar ik zou toch ook willen vragen of er serieus vooraf bedacht kan worden wat de bedoeling is zodat teleurstellingen aan beide kanten voorkomen kunnen worden!

Wij gaan intern ook eens goed kijken hoe we dit aan de voorkant kunnen tackelen, suggesties?

4 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Trudy,
    In de makelaardij heb ik hetzelfde fenomeen leren kennen toen de courtagetarieven door de overheid werden vrijgegeven. Ik meen dat dit in 2000 was. Soortgelijke ervaringen dus; er werden gewoon 5 kantoren gevraagd offertes uit te brengen zonder dat potentiële klanten zich realiseerden wat een werk/uren je verzette (en daadwerkelijke kosten maakte bij o.a. Gemeente en Kadaster). Wij hebben in die tijd ook weleens simpelweg "geweigerd" als overduidelijk was dat het weer een shopper betrof. Indertijd geprobeerd met de collega makelaars een zgn. offertetarief in het leven te roepen, helaas is dit niet gelukt. Wellicht is dat in jouw branche wel mogelijk. (Offertekosten natuurlijk retour bij definitief verstrekken van opdracht) In mijn optiek toon je daar professionaliteit mee en straalt het zelfvertrouwen uit maar ook een vorm van respect; dat het ook wel eens zou kunnen afschrikken is denk ik een minder grote factor die niet opweegt tegen de voordelen.
    En, uiteraard, je blijven onderscheiden door kwaliteit, service en innovatie ten toon te spreiden. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen...
    Het inzichtelijk maken van de kosten die een offerte met zich meebrengt lijkt mij ook een prima "tool" om dit probleem aan te pakken. Succes!
    Groet,
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marjolein, ook wij hebben ooit gewerkt met een offerte fee, deze verdween als het project doorging. Groteren bedrijven hadden er moeite mee, dus is het verwaterd. Zeker iets om weer in te voeren. Hoeft overigens zeker niet bij alle bedrijven.
    Groeten,
    Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede morgen Marjolein en Trudy,

    Lijkt mij moeilijk om offerte kosten te rekenen ook al hoeft de aanvrager dat niet te betalen nadat de offerte voor akkoord is. Het schrikt sommige bedrijven toch af.

    Aangezien wij van het zelfde probleem last hebben hoor ik graag wat er anders tegen te doen is dan offerte kosten.

    Mvg,

    Maarten Bunschoten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kosten voor het maken van offertes hoort bij het ondernemerschap. Een goed verkoopgesprek kan tot de conclusie leiden dat het zin heeft om een offerte te maken (of juist niet). Veel bedrijven vragen offertes op maar evenveel bedrijven maken onnodige offerte's, goed doorvragen scheelt een hoop werk en kan het kaf van het koren scheiden. Een simpele doch directe vraag kan zijn: "wat ga je met mijn offerte doen?".

    Wij maken per dag gelukkig tientallen offerte's maar ik zou er natuurlijk liever wat minder maken met een hogere conversieratio.

    BeantwoordenVerwijderen