zaterdag 14 juli 2012

Social Media door een gastblogger!

Onlangs hebben wij ons logo en onze naam gewijzigd, Mark Uittenbogaart van Vetgedrukt heeft daar een belangrijke rol ingespeeld. Als ontwerper maar ook als sparringspartner. Soms vliegen de spetters er tussen ons af, altijd in het gezamenlijk belang en op basis van vertrouwen en eerlijkheid!

Vorige week hadden we een goed gesprek over Social Media....betere naam is misschien Social Business, waarna ik hem heb gevraagd een gastblog te schrijven!
Zie onder het resultaat.....veel leesplezier!

Trudy

Ik kan zo slecht liegen, ook niet op twitter!

Aan mij (Mark Uittenbogaart, mede-eigenaar van Vet-Gedrukt) werd door Trudy Kwik van KWIK.eu de vraag gesteld of ik een blog wilde schrijven over social media. Zoals vaak riep ik enthousiast ja en ging ik pas later nadenken. Een blog schrijven is leuk, over social media schrijven is leuk, maar dat doen al heel veel ondernemers, specialisten en mensen die een mening willen geven.

Tja, waar zou ik het dan over moeten hebben. De kansen van social media, wat er allemaal mogelijk mee is? Dat social media een eenvoudige marketingtool voor je bedrijf kan zijn? Daar is tóch al heel veel over geschreven.

Ik wil het hebben over hoe eerlijk je kunt zijn op social media. 
Wij als Vet-Gedrukt staan bekend door onze creatieve en prikkelende marketingcampagnes. Maar wij staan ook bekend als eerlijk, eigenwijs en eigenzinnig. Ik geloof in eerlijk ondernemen en eerlijk zijn naar je klanten, ik ben er ook achter gekomen dat dit niet altijd realistische gedachte is. Eerlijk zijn kan als een bedreiging gezien worden of confronterend, eerlijk zijn kan ook een valkuil zijn. Want voor je het weet hangt je concurrent bij je klant aan de telefoon om ook te kunnen pitchen. Terwijl je eigenlijk met je concullega wilde brainstormen over een bepaald concept.

Kun je dan wel eerlijk zijn op social media? Kun je in 140 tekens een eerlijk verhaal vertellen en moet je dat eigenlijk wel doen? Wanneer twitter je vanuit de zakelijke account en wanneer vanuit je persoonlijke acount? Wij adviseren onze klanten altijd daarin een duidelijke scheiding te maken en toch goed op te letten wat je op twitter zet?

Ikzelf doe dat niet. Nee, ik ben een iets te passievolle en eerlijke ondernemer die nog wel eens iets op twitter zet wat volgens vrienden niet altijd verstandig is. Dan denk ik even na, kom tot de conclusie dat ze gelijk hebben, maar de volgende keer zal ik het toch weer doen. Waarom mag je niet vertellen dat je een pitch hebt verloren, een collega bureau een compliment geven of dat je een nieuwe campagne voor een klant hebt ontworpen. In het eerste geval moet je altijd positief zijn over je bedrijf. Klopt, maar ondernemen doe je met pieken en dalen, klanten komen, klanten gaan. Je kunt niet alles winnen en er zijn ook genoeg goede andere concurrenten die fantastisch werk leveren.

In het tweede geval tja, dan weet je dat concurrenten meteen gaan bellen om ook te kunnen pitchen. Dus niet meer doen?? Of toch wel?. Hier ontstaan mijn twijfels, ik vertrouw de band met mijn klant en dat hij bij ons blijft en dat hij ons belt als hij benaderd is. Maar ja, realiteit is wel dat die niet altijd het geval is en je soms een klant kwijtraakt. Misschien past die klant dan ook niet bij ons, want ondernemen doe wij met passie en op basis van eerlijkheid.

Ik kan zo slecht liegen en dus ook niet op twitter!

Mark Uittenbogaart, mede eigenaar van Vet-Gedrukt reclame & marketing. @vetgedrukt.


Mark your Business.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten