donderdag 2 mei 2013

Bureaucratie ten top!

Sinds een aantal maanden is een betalingstermijn van 30 dagen van kracht. Bij grote bedrijven is dat nog steeds 60 dagen, vraag mij ook af of dat ooit veranderd.
Voor een gemeentelijke instelling hebben wij ondersteuning gegeven bij een activiteit. De factuur is op 31 januari verstuurd. In maart ben ik eens gaan 'klingelen', in april de druk wat opgevoerd en vorige week een bericht gestuurd dat ik een incassobureau ging inschakelen.
De eerste keren kreeg ik bericht dat het uitgezocht werd, later dat het bij de financiële afdeling lag maar vorige week gebeurde er echt iets.
Een lange mail met een paar belangrijke mensen in de cc en wat bleek. Het factuur bedrag en het bedrag in de gemeentelijke administratie scheelde 1 cent (ja 1 cent) en daarom werd het niet betaald.
Excuses alom...en een spoed betaling maar het zal niemand verbazen: vanmorgen stond het nog niet op de rekening, ben benieuwd wat spoed betekent bij deze organisatie.

Het is natuurlijk een triest verhaal, een echte paarse krokodil, en vreselijk dat bedrijven die het goed kunnen gebruiken zolang op hun geld moeten wachten.
Ik ga u op de hoogte houden!

Update: de beide facturen zijn 3 mei betaald!

1 opmerking:

  1. De wettelijke betalingstermijn geldt tenzij er contractueel iets anders is vastgelegd. Bedrijven die veel "afhankelijke" leveranciers hebben maken hier handig gebruik van door een betalingstermijn van 60 dagen overeen te komen.

    Juist de (lokale) overheden zouden het goede voorbeeld moeten geven door snel te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen