dinsdag 17 september 2013

Plan Marco

De vraag hoe het in onze branche gaat blijft ons achtervolgen. Ik hou mijn hart vast als straks de troonrede weer is uitgesproken en Alex waarschijnlijk zal zeggen dat we de knip goed in de gaten moeten houden!

Bedrijven zijn huiverig om relatiemarketing activiteiten te ontplooien of...gaan het zelf doen. Ooit bij DHL heb ik geleerd dat hoe slecht het economisch ook gaat je altijd moet blijven investeren in marketing & communicatie. Je moet immers zichtbaar blijven bij je klanten en relaties anders gaat je concurrent er met hen vandoor. En het liefst op originele wijze! Dan bezuinig je maar op andere dingen zei de grote man aan het roer. En gelijk heeft hij. Zelf doen is ook niet altijd praktisch, immers het is niet de core business en lijkt vaak goedkoper om eea intern te doen naar de interne kosten zijn niet zichtbaar en lopen vaak schrikbarend op.

Voor HBK belastingadviseurs & accountants verzorgen wij al jaren een aantal bijeenkomsten en PR activiteiten, samengevat onder Villa HBK. Gezamenlijk brainstormen we over de uitgangspunten, wij maken een jaarplanning en stemmen af wie wat doet: de ene keer pakken wij dingen op, de andere keer doen zij het zelf.
Fijn om te horen van Thijs Hemmes dat er sinds Villa HBK zichtbaar iets gegroeid is met de klanten maar grappig genoeg, ook klanten onderling meer zaken gaan doen.

Voor een aantal andere klanten zijn we ook jaarplanningen aan het maken, we noemen dat Plan Marco....en zeg nu zelf, is het u niets iets waard om de relatie met uw klanten te verstevigen?